sobota, 16 kwietnia 2016

Wpływ diety na wygląd skóry - Kosmetyki to nie wszystko!

Skóra jest odzwierciedleniem stanu naszego zdrowia. Niedobór witamin i składników mineralnych w organizmie odbija się na jej wyglądzie i kondycji. Aby odnieść oczekiwany efekt, a więc przedłużyć jej młodość, musimy zadbać o zdrowe i racjonalne odżywianie.
Często przez nasz pośpiech nie zwracamy uwagi na to co jemy, w jakich ilościach albo nie mamy świadomości jak to wpływa na naszą cerę. A skóra pozbawiona odpowiednich składników mineralnych i witamin, szybciej ulega procesom starzenia, wysusza się lub przetłuszcza.

Jest to temat rzeka, a dzisiaj przybliżę Wam trochę główne zasady żywieniowe, które mają ogromny wpływ na nasz wygląd zewnętrzny. Zachęcam do lektury. Moim zdaniem każda z nas powinna znać właśnie te podstawy ;)



Składniki przyjazne dla skóry


Aby poprawić stan nawilżenia i jędrności skóry należy przyjrzeć się naszej diecie. Przede wszystkim należy zadbać o odpowiednie nawodnienie organizmu. Pod moim wpisem o podstawach pielęgnacji skóry twarzy, w którym wspomniałam o tym, że dla naszej skóry ważne jest picie wody, dostałam odpowiedź w komentarzu od jednej z czytelniczek, że jest to jeden wielki mit, a ja głoszę herezje i wprowadzam czytelników w błąd. Ja jednak trwam przy swoim poglądzie i postaram się go jakoś obronić. Wgłębiłam się w ten temat dosyć mocno i przeczytałam mnóstwo ciekawych artykułów. Oto czego się dowiedziałam:
  • W około 70% skóra jest zbudowana z wody. Kwiat bez wody usycha, tak samo jest i z naszą skórą... Wilgoć w skórze kontrolują głównie kwasy tj. hialuronowy czy mlekowy - wychwytują wodę i ją zatrzymują.
  • Kosmetyki nawilżające od zewnątrz dużo pomogą, ale i tak musimy nawadniać się od środka, bo nie dotrą one do głębszych warstw skóry. 90% nawilżenia odbywa się od wewnątrz, pozostałe 10% to kremy itp.
  • Niski poziom wilgoci doprowadza do pojawienia się siateczki drobnych zmarszczek oraz zwiotczenia skóry. Skóra nawodniona jest jędrniejsza (bardziej napięta), co można łatwo sprawdzić. Jeżeli się uszczypniemy to skóra powinna szybko wrócić do swojego pierwotnego kształtu, jeśli jest odwodniona - potrwa to dłużej. 
  • Ponadto woda  przenosi składniki odżywcze do komórek, przyczynia się do wydalania ubocznych produktów przemiany materii i substancji toksycznych, które gromadzą się w tkankach. 
  • Mitem jest to, że musimy wypijać 2-3 litry wody dziennie. Ponad litr wody jest zawarty w naszym pożywieniu. Jeśli spożywamy dużo owoców i warzyw, w znacznym stopniu przyczyniamy się do nawodnienia organizmu. 
Kolejnym zaleceniem dietetycznym jest wzbogacenie diety w potrawy bogate w witaminy - A, E oraz C. Witaminy C i E to najsilniejsze antyoksydanty, które przez wielu naukowców nazywane są witaminami młodości. Nie tylko opóźniają proces starzenia się skóry czy chronią tkanki przed uszkodzeniami, ale również biorą czynny udział w ich odnowie. Witamina C pośredniczy w biosyntezie katecholamin, chrząstki i kolagenu w skórze oraz podnosi odporność na drobnoustroje chorobotwórcze. Poprawia także stan  skłonnych do pękania naczyń krwionośnych.
Gdzie znajdziemy witaminę C? W warzywach: natce pietruszki, jarmużu, szpinaku, kapuście, papryce, w owocach: porzeczce, truskawkach, żurawinie, aronii, owocach cytrusowych.
Z kolei witamina A i β-karoten (prowitamina A), jako antyoksydanty, wychwytują i stabilizują reaktywne formy tlenu, co chroni błony komórkowe przed niszczeniem  i rozpadem komórek. Witaminę A znajdziemy w owocach i warzywach o pomarańczowym zabarwieniu tj. marchew, dynia, melony, mango, morele, brzoskwinie. Duże ilości witaminy A obecne są w maśle, śmietanie, jajkach, margarynach miękkich, łososiu i wędzonej makreli.

Kolejnym składnikiem żywności mającym dobroczynny wpływ na kondycję skóry jest witamina E. Głównym naturalnym jej źródłem są oleje roślinne, zboża, jak również orzechy, migdały, awokado, kukurydza, szpinak oraz warzywa.
Witamina E ma działanie przeciwzapalne, więc jest pomocna w leczeniu różnorodnych chorób skóry, takich jak trądzik, łojotokowe zapalenie skóry lub oparzenia słoneczne. Ponadto doskonale wpływa na nawilżenie skóry, zapobiega jej wysuszeniu, ma silne działanie ochronne, zapobiega peroksydacji tłuszczy w organizmie, pomaga w likwidowaniu tzw. plam starczych, które powstają na dłoniach i twarzy. Wpływa na prawidłową elastyczność skóry i zapobiega powstawaniu zmarszczek. Chroni skórę przed uszkodzeniami spowodowanymi działaniem promieni UV.

Następnym ważnym składnikiem pochodzącym z żywności jest cynk. Poprawia on wygląd i koloryt skóry, a także bierze czynny udział w przetwarzaniu kwasów tłuszczowych, co ma wpływ na proces jej regeneracji. Dodatkowo, pierwiastek reguluje gospodarkę hormonalną oraz produkcję łoju wewnątrz skóry, dzięki czemu, skóra na dłużej zachowuje siłę i zdrowie. Cynk jako antyoksydant hamuje proces powstawania wolnych rodników. 
Dieta bogata w cynk powinna zawierać: ostrygi, wątróbkę, mięso, ryby z puszek, sery twarde, jajka, nasiona roślin strączkowych, chude mleko, pieczywo pełnoziarniste.

Innym składnikiem wpływającym na stan skóry jest krzem. Poprzez stymulowanie syntezy hydroksylazy prolinowej pierwiastek ten uczestniczy w biosyntezie kolagenu. Wpływa na jej rozwój, odpowiada za sprężystość i elastyczność naskórka oraz skóry właściwej. Pojawiający się w recepturach preparatów pielęgnacyjnych krzem poprawia wygląd skóry, zapobiega jej przedwczesnemu wiotczeniu, opóźnia proces starzenia się, działa przeciwtrądzikowo. Źródłem tego pierwiastka w diecie mogą być przede wszystkim herbatki ze skrzypu polnego, pokrzywy, mniszka lekarskiego, rdestu ptasiego.

W ostatnim czasie odkryto również przeciwstarzeniowe, uelastyczniające i dotleniające działanie miedzi. Najwięcej miedzi zawierają warzywa i owoce, owoce morza, fasola, groch, ziarna pszenicy, śliwki, wątroba, krewetki, orzechy, grzyby, pełnoziarniste produkty zbożowe.
W przypadku problemów z suchą i łuszczącą się skórą należy wzbogacać dietę w niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT), do których zaliczamy kwasy z rodziny omega-3: eikozapentaenowy (EPA), dokozaheksaenowy (DHA) oraz kwas linolenowy, i omega-6. 
Ich głównym źródłem są tłuste ryby morskie, oleje roślinne, np. rzepakowy, słonecznikowy, olej z wiesiołka czy lniany, a także orzechy czy pestki z dyni. Obecnie bardzo często w celu poprawy nawilżenia skóry zaleca się stosowanie doustne suplementów diety zawierających NNKT.

Jeśli natomiast chcecie dowiedzieć się więcej na temat oleju z wiesiołka to odsyłam Was do bardzo ciekawego wpisu na blogu "DrogaDoSiebie".
Artykuł znajdziecie pod adresem:
https://drogadosiebie.pl/zdrowa-zywnosc/olej-z-wiesiolka/



Produkty wpływające niekorzystnie na skórę


Negatywny wpływ na wygląd skóry mają przede wszystkim gorące potrawy oraz napoje. Pewnie niewiele osób o tym wie. Ich niekorzystne skutki odczuwają najbardziej osoby o rozszerzonych naczynkach.
Osoby dbające o wygląd swej skóry powinny również ograniczyć spożywanie kawy (max. 2 filiżanki dziennie). Kofeina, poprzez działanie moczopędne przyczynia się do zmniejszenia zawartości wody w organizmie.

Negatywny wpływ na stan skóry mają również słodycze, cukier. Według naukowców z laboratoriów Estēe Lauder - cukry odpowiadają za 40-50% objawów starzenia się skóry takich jak zmarszczki, przebarwienia czy utrata jędrności. Im wyższe jest stężenie cukru we krwi, tym szybciej ten proces zachodzi. W wyniku glikacji powstają cząsteczki zwane AGE (Advanced Glycation End Products). Związki te niszczą białka w organizmie, a na ich oddziaływanie najbardziej podatne są włókna podporowe skóry, czyli kolagen i elastyna, które odpowiadają za jej młody wygląd. Stwierdzono także, że glikacja jest czynnikiem zapoczątkowującym powstawanie cellulitu.
Wiadome jest również, że papierosy bardzo negatywnie wpływają na naszą cerę. Najczęściej kobiety palące można poznać po ziemistej cerze.

Podsumowanie


Zdrowa, zbilansowana dieta oraz przestrzeganie zasad racjonalnego odżywiania nie tylko zapewniają organizmowi odpowiednią ilość składników odżywczych i witamin, ale również poprawiają wygląd zewnętrzny. Niedobory żywieniowe wpływają niekorzystnie na kondycję skóry, włosów i paznokci. Uroda jest nierozerwalnie związana ze zdrowiem fizycznym i psychicznym. Należy pamiętać o urozmaiconej diecie, bogatej w błonnik i antyoksydanty, regularnym spożywaniu posiłków oraz ograniczeniu żywności wysoko przetworzonej, zawierającej tłuszcze nasycone oraz dodatek cukrów prostych. Konieczne jest także odpowiednie uzupełnianie płynów, głównie wodą mineralną i świeżymi sokami owocowo-warzywnymi.


To tyle na dziś. Co o tym myślicie?
 

8 komentarzy:

  1. Dużo przydatnych informacji. Niestety słodycze to moja zmora, ale chyba przekonałaś mnie tym starzeniem się skóry ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. ja zrezygnowałam z owoców i nabiału i już widzę różnicę :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Rezygnacja z owoców? Tu mnie zaintrygowalas xD

      Usuń
  3. Bardzo przydatny post, mi słodycze strasznie źle wpływają na skórę. Jak tylko co zjem od razu następnego dnia wyskakuje mi ogromny bolący wyprysk. U mnie znaczny wpływ na stan cery miało ograniczenie mięsa i całkowite odstawienie mleka krowiego :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. O tych slodyczach i i ich wpływie na wypryski to podobno nie jest do konca udowodnione..ale wiele osób ma takie zdanie jak Ty xd
      Ja tez sie staram ograniczać z tego względu :)

      Usuń
  4. Ciekawy post. Zmiany żywieniowe w znacznym stopniu wpływają na nasz organizm. Ja niestety nie potrafię odmówić sobie kofeiny i słodyczy od czasu do czasu :)))

    OdpowiedzUsuń
  5. bardzo fajny i przydatny post :) http://lets-be-flawless.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń

♥ Dziękuję za komentarze. Postaram się odwdzięczyć tym samym.

♥ Każde odwiedziny są dla mnie powodem do uśmiechu. Będzie mi bardzo miło jeśli zostaniesz na dłużej.